Natammestop (natfravænning)

Natamning
Faktaboks
  • Natammestop behøver ikke være alt eller intet og behøver ikke indeholde gråd.
  • Delvist natammestop kan være et godt kompromis for både mor og barn.
  • Uanset hvor mange gange babybøger og andre hævder at barnet ikke længere har brug for amning om natten, så er det kun dit barn som kan mærke om det er sultent.
  • Natammestop er ikke lig med at barnet vil sove uden opvågninger. For nogen vil det betyde mere urolige nætter, fordi barnet nu er sultent og skal trøstes på anden vis end ved amning.
  • Nogle mødre oplever at føle sig presset til natammestop. Presset kan komme fra familie, venner og sundhedsfaglige, som har en forældet opfattelse af barnets normale søvn og hvor fænomenet “Sove igennem” betragtes som et succeskriterie for “gode babyer”.

Mange forældre oplever før eller siden frustration over natamning og overvejer, om de skal gennemføre et ammestop om natten, selvom barnet ikke selv giver tegn til at ville opgive natamningen. For mange er det svært at beslutte sig for eller imod natamning, da det tit bliver opstillet som enten fri bar, eller at man skal fravænne barnet gennem ulykkelige nætter.

Mange familier oplever, at det bliver nemmere, hvis de ved mere om [[nodetitle:natamning]] , hvorfor børn ammer om natten, hvad normal babysøvn er, hvad man kan gøre hvis man får besøg af søvntigeren - og ikke mindst får flere metoder at vælge imellem, hvis de beslutter sig for at prøve at gennemføre et helt eller delvist natammestop.

De fleste overvejer natammestop, fordi de har en oplevelse af, at deres barn burde sove 'bedre' end det gør.  Og de føler skyld over, at de nok har gjort noget forkert, når deres barn ikke sover længere tid af gangen, end det gør. Måske har man oplevelsen af, at alle andres børn sover meget bedre end ens eget.

Man kan også have en tendens til at tænke, at den ene nat, hvor barnet rent faktisk sov 5 timer i streg, er det normale, og ikke alle de andre nætter, hvor barnet vågner hver 2-3 time. Derfor hjælper det tit rigtigt meget at vide, at normal babysøvn er et vidt begreb. Læs mere om normal babysøvn .

Hvad siger forskningen?

Der er en udbredt forestilling om, at både børn og forældre sover dårligere, når der natammes i forhold til, hvis der bliver givet flaske. Flere studier viser, at det ikke er tilfældet. Et studie viser, at der ikke er forskel på antallet af opvågninger alt efter, om barnet ammes eller gives erstatning (1). Et andet studie viser, at forældre til fuldammede børn sover 40-50 min længere end forældre, der supplerer med modermælkserstatning (2), og at det for børn mellem 6-12 måneder ikke gør en forskel for antallet af opvågninger, om barnet ernæres ved amning, erstatning, fast føde eller er afvænnet om natten (3)

Søvnkvalitet hænger både sammen med, hvordan man sover, og hvordan man tror eller oplever, man sover. Vores forestillinger om, om vi sover godt eller dårligt, er altså udslagsgivende for vores opfattelse af, om der er et problem eller ej. Måske er det derfor, at mødre til fuldammede børn, tror at de sover dårligere end mødre til flaskebørn. Men at man - når man måler på antallet af opvågninger, hvor længe det tager at falde i søvn igen - kan se det modsatte mønster. Nemlig at mødre med flaskebørn sover dårligere (har flere opvågninger, og det tager dem længere tid at falde i søvn igen) end ammende mødre (4) Så hvis vi kulturelt har en forestilling om, at fuldammede børn sover dårligt - så er det, det, forældre forventer at opleve, og tit vil opleve - uanset hvordan børnene sover.

Derfor er det første og bedste råd da også at smide uret langt væk og lade være med at holde regnskab med, hvor meget og hvor tit barnet vil ammes om natten.

Hvorfor vil børn ammes meget om natten?

Der er mange årsager til, at både spædbørn og større børn gerne vil ammes om natten. For spædbarnet er natamningen helt nødvendig for, at det kan nå at indtage nok kalorier i løbet af døgnet. Og studier viser, at selve det at amme og sutte er forebyggende for vuggedød (5).
For det større barn er det både et spørgsmål om kalorier og om at sikre sig, at det ikke er blevet forladt i løbet af natten.

Men meget andet kan også give uro om natten. Det kan fx være:

  • For hurtig og/ eller tidlig intro af fast føde
  • Uro pga motorisk udvikling
  • Uro pga psykisk udvikling (tigerspring)
  • Appetitspring
  • Tryghed, sensitive børn
  • Smerter - fx tænder, ører, hoste, astma etc.

 

Sovende babyHvad kan man gøre?

Første skridt er tit at finde ud af, om der er brug for at gøre noget - eller om ens barn faktisk sover som et helt normalt barn på sin alder. Vi har skrevet om lidt om normal babysøvn . Det vigtigste er at vide, at opvågninger er både normale og nødvendige for små børn.

Og så er det vigtigt at se på, hvad man gerne vil ændre. Det kan være udmattende at have et lille barn, der vækker en - men der er forskel på løsningen alt efter om målet 'bare' er mere søvn, eller om man også gerne vil sove alene i sin seng.

Et andet skridt er at se på hele familien og ikke kun barnet. Hvis barnet fx sover fra 19-24, men man selv først går i seng kl. 22-23, så sover barnet rent faktisk igennem ifølge definitionen (at sove igennem =5 timer sammenhængende søvn), men man får ikke så meget ud af det selv. Her kan løsningen være, at man prøver at skubbe barnets gå-i-seng-tid og selv går tidligere i seng, så man selv får sovet det meste af det lange søvnstræk.

Og som altid, så er det en god idé at sove i løbet af dagen, når barnet sover. Især når man er meget træt og bare ikke orker mere. Her er der mange forældre, der oplever, at det bliver særligt svært at have små børn, når de skal på arbejde igen og ikke længere kan sove om dagen. En løsning kan være, at man - indtil alle har vænnet sig til det - simpelthen går tidligere i seng. Mange børn har også brug for at tanke op på mor ved at vågne mange gange om natten i det første stykke tid efter barslen er slut. Det er som oftest en fase, der går over.

Hvis man gerne vil ændre rutiner omkring søvn og amning, anbefales det, at det ikke falder oveni andre større forandringer, da barnet ved forandringer - som fx at barslen slutter, flytning, et nyt barn i familien - vil søge trøst og tryghed i amning og soverutiner. Forskning viser, at forsøg på at kontrollere barnets søvn i barnets første 6 mdr, ikke blot ikke virker, men kan have negativ effekt i forhold til barnets søvn, barnets gråd, barnets generelle velbefindende og barnets spisning, herunder amning (6)

Sovende børnVeje til mere søvn

I de første mange måneder er søvnen tit udfordret af appetitspring, tigerspring, søvntigre og meget andet. Det er derfor, man hører erfarne mødre messe ‘sov, mens barnet sover’ ‘sov, mens barnet sover’ også om dagen.

Andre gode råd er:

  • Gå tidligere i seng - måske endda sammen med dit barn. Mange børn sover længere søvnstræk først på natten.
  • Når du ammer om natten (og dagen), så sørg for at ligge i en stilling, hvor du sikkert kan falde i søvn undervejs. Hvis man skal op og amme om natten i en stol, så opleves opvågningerne tit meget hårdere, fordi man ikke kan sove, før barnet er blevet lagt i seng igen og sover. Det kan fx være liggende amning . Se en rigtig god guide her: http://www.mother-2-mother.com/tut-layingdown.htm og huske reglerne for sikker samsovning, som du kan læse her: http://cosleeping.nd.edu/safe-co-sleeping-guidelines/
  • Hvis du gerne vil holde dit barn i en adskilt seng, så overvej en ‘sidevogn, hvor barnesengen er lige ved siden af din egen seng, så du ikke skal op at stå om natten.
  • Overvej, om dit barn kan have ondt nogen steder. Tænder er en klassiker, men det kan også være ører eller refluks eller astma. Hvis dit barn har vejtrækningsproblemer, skal du kontakte lægen med det samme.
  • Drømmemåltider kan være en god måde at amme barnet uden at du selv skal vågne. Am barnet i søvne når du selv går i seng og spring på denne måde barnets første opvågning over. Dette alene kan give et godt første stræk og gøre en verden til forskel for din egen søvn.
  • Lyt til dit barn! Kun dit barn ved om det er sultent. Gå ikke ud fra at barnet ikke er sulten eller tørstig blot fordi andre børn, du kender, ikke har behov for mad eller drikke om natten. Selv voksne vågner og har brug for enten mad eller drikke om natten.
  • Hvis barnet nyligt er startet op på [[nodetitle:fast føde]] kan dette også være en medvirkende årsag til hyppige opvågninger om natten. Man kan her prøve at undlade fast føde i aftentimerne, begrænse mængden af fast føde eller helt stoppe med fast føde (dette særligt for børn under, lige omkring eller lige efter 6 måneders alderen)

 

Sovende babyIdeer til at nedbringe natamning

Hvis du har behov for at nedbringe antallet af natamninger, så kan følgende måske virke. Når det handler om at nedbringe eller stoppe natamning, er det altid er afvejning af målet sat op imod barnets reaktion. Og her er det den enkelte familie, der hver dag må tage stilling til, hvad der er rigtigt for dem. Som sagt anbefales det ikke at ændre ammerutiner oveni andre store forandringer, hvor barnet typisk vil have brug for mere tryghed - tigerspring, vuggestuestart etc. Det kan være rigtigt hårdt, fordi det tit er der, de vil amme mere, og hvor man har lyst til at stoppe natamningen. Som alt andet handler det om at finde ud af, hvad der passer ind i en ens egen familie og forhold til sit barn. Og vælge de løsningen og lade de andre ligge.

Inden man går igang med at natfravænne er det godt at sikre at barnet ikke døjer med ubehag/smerter fra f.eks tænder, refluks eller øreproblemer som forhindrer barnet i at finde ro om natten. Amning og modermælk er smertelindrende, så at forsøge at natfravænne et barn, som er ved at få tænder eller på anden vis har ubehag eller smerter kan vise sig særdeles svært.
Man kan evt overveje ved øre og refluksproblemer at hæve barnets hovedgærde. Barnet må ikke hæves ved hjælp af bløde puder i sengen, da barnet kan kvæles i disse.

  • Juster temperaturen i soveværelset. Måske barnet har det for varmt og ammer for at få væske. Måske barnet har det for koldt og ammer for at få varme.
  • Forøge den fysiske afstand mellem mor og barn. Det kan være at man tager en t-shirt på om natten. Eller at man bytter plads med sin partner, så partnere ligger tættest på barnet. Man kan også lægge en pude imellem barn og mor (husk igen reglerne for sikker samsovning).
  • Hvis man ikke sover i samme seng som sit barn, så kan samsovning give mere søvn, fordi barnet ikke behøver vågner og kalde for at tjekke, at det ikke er blevet forladt.
  • At "tanke" baby op med tryghed om dagen - vikle/slynge, meget fysisk tæthed/kys/kram.
  • Hyppigere dagsamninger for at tanke baby op med kalorier. I timer op til sengetid kan meget hyppig amning være med til at tanke barnet op til natten, da fedtindholdet i mælken her er ekstra højt og barnet dermed kan få ekstra meget af den fede mættende mælk. Det gælder også, når du er startet med at arbejde igen.
  • Skabe ro om dagen til gode, koncentrerede amninger. Især i de perioder, hvor barnet ikke kan koncentrere sig om at amme. Hvis du er begyndt at arbejde igen, så kan det være en mulighed at sætte en time af til kram og maraton-amning, når du lige kommer hjem, så barnet bliver tanket op på både tryghed og mælk. Mange mødre har god erfaring med at slukke lyset, rulle gardinerne ned, slukke tv/radio, ligge ned og amme og fokusere fuldstændigt på barnet når der skal ammes.
  • Hvis man har større børn hjemme kan det være en ide at skabe en særlig hyggestund, så de er beskæftiget - måske det kan være deres tid til at se tv eller lege med noget særligt spændende.
  • For større børn at begrænse visse amninger om natten ved fx at tælle til 10 og så tage barnet fra brystet. Efter et stykke tid (uger til måneder) lærer barnet selv at give slip, når I når til 10.
  • Vælge et tidsrum på x antal timer, hvor man kun ammer meget kort eller slet ikke - og så ammer løs resten af natten. Læs mere her: http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

     

Sovende ammende børnStop for natamning

Nogle forældre når til et punkt, hvor de af forskellige årsager har behov for at stoppe med at amme om natten eller i forbindelse med putning. For nogle går det let, fordi barnet var parat til afvænning.Det kan også være en svær periode, hvor barnet måske modsætter sig afvænningen og både forældre og barn må forberede sig på at det kan være en følelsesladet process.

Det er muligt at afvænne om natten eller til nat-putningen uden at stoppe amningen helt og barnet vil således stadig kunnes ammes resten af døgnet og får dermed stadig goderne ved amning. Som sagt anbefales det ikke at forsøge at kontrollere børns søvn, når der er under 6 måneder (3) - der er ikke lavet studier på søvnkontrol af børn over 6 måneder.


Det er vigtigt at pointere at det at sove igennem og det at amme om natten ikke hænger sammen og man må derfor ikke forvente at natfravænning vil føre til, at barnet vil sove igennem. (7)

Det at sove igennem er en milepæl i barnets udvikling og barnet vil på et eller andet tidspunkt sove igennem - uafhængigt af om man gør noget for at fremskynde det. Børn er forskellige og når denne milepæl på meget forskellige tidspunkter. Barnet kan også have sovet igennem i kortere eller længere tid og pludselig vågne en eller flere gange pr nat igen. Dette er normalt og ikke grund til bekymring - medmindre det ledsages af tegn på ubehag eller mistrivsel.

Jo tættere barnet er på at være klar til at sove igennem, jo nemmere vil natfravænning gå - og omvendt kan barnet modsætte sig voldsomt hvis barnet ganske enkelt ikke er klar.
Hvis man oplever en vedvarende modvilje fra barnet kan det være en ide at acceptere at barnet endnu ikke er klar og udsætte forsøget på natafvænning.

For de fleste børn vil natfravænning i forbindelse med institutionsstart eller anden ændring af den vante hverdag være ekstra svær, og hvis det er muligt kan man som forældre forsøge at planlægge, at barnet ikke skal igennem en anden stor ændring/udfordring samtidig med natfravænning.

Mange forældre har igennem tiderne beskrevet natfravænning og forsøget på at få barnet til at sove som “at tage kampen”. Målet bør ikke være at “vinde” over barnets protest imod ændringerne, men at finde en måde at amme og sove på som tager hensyn til barnets behov samtidig med at alle får den søvn de har behov for.

Hvis det føles som en kamp må man genoverveje om det er måden eller timingen, som skal ændres, eller om det ganske enkelt handler om, at barnet endnu ikke er klar.

Sovende babyMetoderne til at natfravænne fuldstændigt er de samme som til at nedbringe natamningen, man udbreder dem blot til at vare hele natten.

For de fleste vil det være en proces, der tager nogle uger eller måneder. Meget få har brug for at afvænne fra den ene dag til den anden.

Her er der ikke nogle genveje eller quick fixes, men det er vigtigt at kunne rumme både sin egen og barnets sorg og frustration (og for små børn mangel på forståelse) af den store ændring i barnets liv.

Det kan være en støtte at kontakte en ammevejleder, hvis man er i tvivl eller har brug for støtte til at gennemgå processen.